Apologia dupa sfarsitul metafizicii
Fragment din volum:
"Dumnezeul causa sui sau idolatria metafizicii
„Dumnezeul" onto-teologiei este, dupa Marion, un idol conceptual care incearca sa puna la dispozitia omului pe zeul pe care crede ca-l denumeste. Istoria metafizicii ofera mai multe nume care se refera la divin: ideea binelui (Platon), gandirea ce se gandeste pe sine (Aristotel), Unul (Plotin) sau chiar conceptul de „Dumnezeu" care, prezent in metafizica moderna, este echivalat intr-un mod ilicit cu Dumnezeul crestin. Asa stau lucrurile si cu argumentele existentei lui Dumnezeu prezente la Toma d'Aquino, argumente pe care Marion le critica fiindca ele nu conduc decat la alte concepte, idolatre in fond, care ocupa locul lui Dumnezeu. Cele cinci argumente tomiste duc rand pe rand la primul motor, cauza eficienta, cauza unei necesitati, cauza perfectiunii si scopul ultim. Despre toate acestea se spune ca sunt Dumnezeu, realizandu-se o echivalenta nepermisa intre conceptele de mai sus si Dumnezeul cel viu. La fel stau lucrurile cu omologarea Dumnezeului crestin cu „Infinitul, Fiinta in totalitatea ei, Fiinta absolut perfecta" (Malebranche); cu „substanta infinita, de sine statatoare, cat se poate de inteleapta, cat se poate de puternica." (Descartes); cu „fiinta absolut infinita, adica o substanta alcatuita dintr-o infinitate de atribute" (Spinoza); sau cu „Spiritul", in lumina caruia se poate sustine o pretentie pe care teologia crestina nu a acceptat-o niciodata si anume ca „natura divina este aceeasi cu natura umana" (Hegel). Toate aceste concepte ale lui Dumnezeu nu fac decat sa rateze distanta incomensurabila si sa conduca, in cele din urma, la ateism si la proclamarea mortii lui Dumnezeu.
Descrierea produsului
Fragment din volum:
"Dumnezeul causa sui sau idolatria metafizicii
„Dumnezeul" onto-teologiei este, dupa Marion, un idol conceptual care incearca sa puna la dispozitia omului pe zeul pe care crede ca-l denumeste. Istoria metafizicii ofera mai multe nume care se refera la divin: ideea binelui (Platon), gandirea ce se gandeste pe sine (Aristotel), Unul (Plotin) sau chiar conceptul de „Dumnezeu" care, prezent in metafizica moderna, este echivalat intr-un mod ilicit cu Dumnezeul crestin. Asa stau lucrurile si cu argumentele existentei lui Dumnezeu prezente la Toma d'Aquino, argumente pe care Marion le critica fiindca ele nu conduc decat la alte concepte, idolatre in fond, care ocupa locul lui Dumnezeu. Cele cinci argumente tomiste duc rand pe rand la primul motor, cauza eficienta, cauza unei necesitati, cauza perfectiunii si scopul ultim. Despre toate acestea se spune ca sunt Dumnezeu, realizandu-se o echivalenta nepermisa intre conceptele de mai sus si Dumnezeul cel viu. La fel stau lucrurile cu omologarea Dumnezeului crestin cu „Infinitul, Fiinta in totalitatea ei, Fiinta absolut perfecta" (Malebranche); cu „substanta infinita, de sine statatoare, cat se poate de inteleapta, cat se poate de puternica." (Descartes); cu „fiinta absolut infinita, adica o substanta alcatuita dintr-o infinitate de atribute" (Spinoza); sau cu „Spiritul", in lumina caruia se poate sustine o pretentie pe care teologia crestina nu a acceptat-o niciodata si anume ca „natura divina este aceeasi cu natura umana" (Hegel). Toate aceste concepte ale lui Dumnezeu nu fac decat sa rateze distanta incomensurabila si sa conduca, in cele din urma, la ateism si la proclamarea mortii lui Dumnezeu.
Detaliile produsului